Λ.Κηφισίας 207, Μαρούσι τηλ. 2106144430 email unioncer@gmail.com

Translate

51η Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής



Η ΚΕΡΑΜΕΙΚΗ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

       Όταν πριν από εκατομμύρια χρόνια ο άνθρωπος κατάφερε να ανάψει και να χειραγωγήσει την φωτιά, τότε ο κόσμος άλλαξε. Ο άνθρωπος ξέφυγε από την πρωτόγονη κατάσταση και πέρασε σε εποχή δημιουργίας και πολιτισμού. Μπορούσε να ζεσταθεί, να μαγειρέψει το φαγητό του, να παράγει ενέργεια, να κάνει αναίμακτες θυσίες ευγνωμοσύνης, να εκτιμάει την αξία του πυρός. Από τότε περάσαν χρόνια και αιώνες και οι ανθρώποι υμνούσανε τον Προμηθέα που ήταν παιδί της Γαίας και ήλκυε καταγωγή από το χρυσούν γένος, που μεριμνά και φυλάσσει τα φύλα των θνητών ανθρώπων, όπως μας λένε ο Ησίοδος και ο Αισχύλος.
Πρίν αρκετές χιλιάδες χρόνια, όταν ο ξένιος Δίας και οι άλλοι θεοί ήλθαν στην Γή, επικράτησε τότε η δυναστεία των θεών, που εξέλιξαν το ανθρώπινο γένος ακόμη περισσότερο. Οι αρετές, η δικαιοσύνη, το αγαθό και βαθιές αξίες, ανέβασαν τον άνθρωπο σε ύψιστο πνευματικό επίπεδο. Μετά το πέρας της Τιτανομαχίας μαζεύτηκαν στην Μυκάλη θεοί και ανθρώποι να ορίσουν τα του καθενός. Ο Προμηθέας έκανε την μοιρασιά του βοδιού από την θυσία και φροντίζοντας τις ανάγκες του ανθρώπου έβαλε στην μια μεριά τα κόκκαλα σκεπασμένα με λίπος που έλαμπε και από την άλλη τα ψαχνά σκεπασμένα με το τομάρι του ζώου, και κατόπιν κάλεσε τον Δία να διαλέξει. Ο Δίας εξαπατήθηκε και χολώθηκε πολύ. Τότε ήταν που πήρε για πρώτη φορά το πυρ από τους ανθρώπους. Πήρε το πυρ ; Δηλαδή τι πήρε ; Τον τρόπο ή το εργαλείο που ανάβει την φωτιά πήρε , την πηγή.

 Την πηγή του πυρός την διατηρούσαν καταρχήν στην Δήλο με λάδι ή άλλο καύσιμο, όλο τον χρόνο, και στην Γιορτή των Δηλίων από την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, έφερναν στις αρχές Μαΐου  με πλοία τις θεωρίες τους, τα πεπραγμένα και την σοφία  της χρονιάς που πέρασε, και τις εμπειρίες και τις παρατηρήσεις, στους ιερείς σοφούς, και έπαιρναν το θείο φως και κυριολεκτικά και συμβολικά, αφού μάθαιναν τις προβλέψεις για το επόμενο έτος –   εκλείψεις , μετεωρολογία, γεωργία, ναυτιλία και φυσικές ροπές και τάσεις του νέου έτους – επέστρεφαν στα μέρη τους για να φωτίσουν και τους υπόλοιπους. Μαζί έπαιρναν και το νέο φως –   φλόγα και άναβαν με αυτό πάλι τα καντήλια τους και τις εστίες τους. Στην ουσία η ύπαρξη του εργαλείου – πηγής του πυρός στην Δήλο, έδινε την αίσθηση της ασφάλειας, της  αυτονομίας και της αυτάρκειας.                                                                                                                                       Ο Ησίοδος αναφέρει χαρακτηριστικά την ηρωική πανανθρώπινη και υπεράνθρωπη αντίδραση του Προμηθέα: 

……εύς παίς Ιαπετόιο κλέψας
ακαμάτου πυρός τηλέσκοπον αυγήν ,
εν κοίλω νάρθηκι ………..

Το ακάματο πύρ είναι ο Ήλιος, το τηλε σημαίνει μακρυά , όπου, αν σκοπεύσεις δημιουργείς εστία φωτός – αυγή. Στον κοίλο νάρθηκα τοποθετείται κάτι κυρτό ή αμφίκυρτο. Μήπως τα πράγματα είναι τόσο απλά και η πηγή – εργαλείο να είναι ένας κυρτός ή αμφίκυρτος κρύσταλλος –  μεγεθυντικός φακός ή και κοίλο κάτοπτρο ακόμη, και με την τηλέσκοπον ηλιακή ακτίνα μέσα από τον φακό δημιουργεί εστία πυρός; Το πύρ . Η φωτιά.
Φέρνοντας λοιπόν την πηγή του πυρός ο Προμηθέας μέσα  στον νάρθηκα, η φωτιά έγινε πάλι κτήμα των ανθρώπων που τον επευφημούσαν. Όχι όμως για πολύ. Όταν ρωτήθηκαν από τον Δία ποιος έκλεψε την φωτιά, όλοι με μια φωνή, πού λέει και ο Βάρναλης, είπαν : Ο Προμηθέας !!   Κι έτσι , ο φιλάνθρωπος Προμηθέας βρέθηκε για παραδειγματισμό  αλυσοδεμένος στους πάγους και πικραμένος, από τον Δία πού πήρε και πάλι τον κρύσταλλο – φακό - φλόγα – εστία από τους ανθρώπους και εκείνοι αναγκάστηκαν από τότε να την δια τηρούν άσβεστη όλον τον χρόνο  στα πνευματικά κέντρα - τα μαντεία, τα εργαστήρια και στα καντήλια στα σπίτια τους. Επιφορτισμένες με την φύλαξη και διατήρηση του ιερού πυρός στην αρχαιότητα ήταν οι Εστιάδες. Γυναίκες παρθένες αφιερωμένες στην Θεά Εστία. Περί τα τέλη Σεπτεμβρίου εορτάζονταν τα Μεγάλα Ελευσίνια Μυστήρια και οι Εστιάδες αναλάμβαναν την διαφύλαξη του πυρός  μέχρι την εαρινή ισημερία, όπου συμβολικά και το φώς νικάει πάλι το σκοτάδι.
Η φωτιά στην όμορφη τέχνη του κεραμίστα έχει τον τελευταίο λόγο και καθοριστικό. Είναι το πρώτο από τα 4 στοιχεία, αλλά έχει τον τελευταίο λόγο. Στον αγγειοπλάστη κεραμίστα όμως η φλόγα είναι αυτή που ξεκινάει μέσα του πρώτη, και καταλαγιάζει αφού ψηθεί το έργο στον φούρνο -στο καμίνι. Η φωτιά αφαιρεί τελείως το νερό από το πήλινο και το κάνει κεραμικό. Όταν κορώσει η φωτιά, λειώνει το γυαλί σαν το κερί . Κεραμική. Η σχέση του δημιουργού με την φωτιά είναι αμοιβαία.
Η φωτιά, μια εκ των τριών μαζί με την θάλασσα και την γυνή, θέλει προσοχή. Έχει κι αυτή τη δική της μαστοριά. Όταν η φωτιά έχει πια κάνει το έργο της, ο κεραμίστας,  ως άλλος Ήφαιστος, ανοίγει αργα-αργα την πόρτα του φούρνου με ευλάβεια, προσοχή και λαχτάρα, και η ζεστή λάβρα του χαϊδεύει και του καίει το πρόσωπο. Είναι η στιγμή της λύτρωσης και της αλήθειας. Υπάρχουνε φορές που φέρνει απογοητεύσεις  η φωτιά, γιατί άλλωτε δημιουργεί και άλλωτε καταστρέφει. Μα τα γνωρίζει καλά ο κεραμίστας τα τερτίπια της φωτιάς και αφού πάρει μια ανάσα συνεχίζει με νέο μεράκι και πάλι από την αρχή.
Και μια και λέμε αρχή, πώς έγινε άραγε ο κόσμος; Πώς δημιουργήθηκε; Και έρχονται οι προ του Σωκράτους φυσικοί σοφοί (οι άλλοι τους είπαν φιλόσοφους) και λένε από τότε: «Ο κόσμος ηρμόσθη δια της εναντιοδρομίας» Τι θέλει να πεί ο ποιητής λέει κάποιος. Ο κόσμος συναρμολογήθηκε – δημιουργήθηκε μέσα από τις αντίθετες κινήσεις-διαδρομές. Το αρχαίο κείμενο το λέει λακωνικά με μια λέξη: «εναντιοδρομία». Εάν παρατηρήσουμε τα κελύφη των κοχλιών και των λοιπών ελικωνοειδών οστράκων, θα δούμε ότι έχουν μία σπειροειδή φορά. Η σπείρα έχει μία φορά, μία κίνηση, αλλά η δομή του κελύφους αναπτύσσεται με την αντίθετη φορά. Το ίδιο συμβαίνει και στο σύμπαν πού ομοιάζει με πεπλατισμένο κοχλιό, γι αυτό και λένε επιστήμονες πως το σύμπαν μάλλον είναι επίπεδο.
Στην τέχνη μας ο αγγειοπλάστης θα πάρει πηλό στα χέρια του , θα τον ζυμώσει και θα τον καρφώσει στο κέντρο του επάνω τροχού. Ο τροχός γυρίζει αριστερόστροφα αλλά το αγγείο πλάθεται δεξιόστροφα. Δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα εναντιοδρομίας από αυτό. Ο αγγειοπλάστης ακολουθάει δίχως να το ξέρει τον αρχέγονο τύπο της δημιουργίας. Η ύλη και η ενέργεια . Ο πηλός και η κίνηση . Έλεγε ο μέγας Δημόκριτος ότι: Δύο μεν γένη κινήσεως. Η κυκλική και η κατά παλμό. Αυτές τις δύο αλληλοσυμπληρούμενες κινήσεις οι έλληνες τις είχαμε παντού σε όλες τις διακοσμήσεις αγγείων, άλλων κεραμικών και μαρμάρων. Οι δύο σπείρες της δημιουργίας. Η σπειροειδής κίνηση του γαλαξία μας  συμβολίζεται με την λεγόμενη σβάστικα και υπάρχει σχεδόν σε όλα τα αρχαϊκά αγγεία  και επίσης η αέναη κίνηση του παντός με τον μαίανδρο, με πολλές τεχνοτροπίες.                                   Στην σύγχρονη εποχή οι ναζί χρησιμοποιούν τα αρχαία μας σύμβολα δυσφημίζοντάς μας , ταυτίζοντας τον φασισμό με την Ελλάδα. Ο ελληνικός πολιτισμός όμως έχει ήδη σπείρει τα αιώνια σύμβολά του σε όλον τον πλανήτη και είναι αναγνωρίσιμος και σεβαστός κι δεν έχει καμία σχέση με ρατσιστικές αιρέσεις.
Η στιγμή που πλάθεται – γεννιέται το αγγείο είναι ευλαβική. Η κίνηση που παίρνει ο πηλός και γίνεται μορφή μέχρις ότου τελειωθεί, είναι σαν ένας μοναδικός χορός γέννησης – ζωής – τελείωσης. Είναι στο χέρι του δημιουργού του να γίνει κάτι που κατόπιν θα εκτελέσει τον σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκε. Ένα αγγείο, μία κούπα, μια στάμνα, ένα πιθάρι. Αντίστοιχα ο γλύπτης κεραμίστας πλάθοντας τον πηλό με τα χέρια του μόνο, δημιουργεί μία φόρμα, ένα ειδώλιο , μία σύνθεση, ένα άγαλμα. Εκεί που κάθεται ο δημιουργός πριν  εκατομμύρια χρόνια καθόταν ο Προμηθέας και έπλαθε τα πρωτότυπα των ανθρώπων από πηλό πρώτα, τέλεια αναλογικά και αρμονικά. Τότε παρατήρησε ότι ο πηλός κρατάει 72% - 78% νερό χωρίς να στάξει. Σκέφθηκε πως αυτό είναι το φυσικό μέτρο εδώ στην γή οπότε και το ακολούθησε. Έτσι ο άνθρωπος αποτελείται από 72% - 78% νερό και το υπόλοιπο είναι οστά και ιστοί. Το ανθρώπινο σώμα λοιπόν, είναι βασικά φτιαγμένο από νερό και το πρωτότυπό του από πηλό.
Ο Προμηθέας και ο Ήφαιστος ήταν αδέρφια παιδιά της Γής. Στα εργαστήρια και τις εγκαταστάσεις που διέθεταν κάνανε εφαρμογή την υψηλού επιπέδου γνώση που κατείχαν και ήταν αυτή η γνώση της συνεργασίας των τεσσάρων στοιχείων της φύσης. Χώμα – νερό – αέρας – φωτιά. Όταν κατέχεις την δύναμη και την ανάγκη του κάθε στοιχείου, και μόνο του, αλλά και σε αναλογικό συνδυασμό με τα υπόλοιπα, τότε η αρμονία της φύσης ξεπηδάει μέσα από την συγχορδία που δημιουργείται, δίνοντας καταπληκτικά αποτελέσματα. Ο κεραμίστας παίρνει χώμα, το πλάθει με νερό, το στεγνώνει στον αέρα και το ψήνει στην φωτιά. Μα φυσικά. Ασχολείται με τα 4 στοιχεία της φύσεως. Η μοναδική τέχνη που έχει την τιμή αυτή είναι η κεραμεική. Οι κεραμίστες σαν μικροί θεοί, απέριττοι, απλοί χωρίς να ψάχνουν για άλλα, ασχολούνται με αυτήν την θεϊκή τέχνη μέσα από την συνεδρία των 4 στοιχείων.
Δεν είναι δόξα, δεν είναι χρήμα
Είναι μεράκι είναι ποίημα
Δεν είναι γνώση δεν είν’ σοφία
Είναι η φύση κι η αρμονία
 Έτσι λοιπόν οι αγγειοπλάστες και κεραμίστες άγουν τον βίο τους παρέα με την τέχνη τους και τους λιγοστούς φίλους τους. Ζωή απλή. Ζωή λιτή.
Και επειδή τα φυσικά πράγματα έχουν αρχή και τέλος, και όπως λέει ο Εμπεδοκλής σύγκριση και διάκριση αέναα γίνεται στην φύση,  έτσι και ο άνθρωπος γεννιέται με την σύγκριση και όταν πεθαίνει γίνεται διάκριση. Φεύγει πρώτα η θέρμη – η φωτιά και αμέσως μετά η πνοή – ο αέρας. Σε 3 χρόνια φεύγει το νερό και μετά από 3000 χρόνια τα κόκκαλα και οι ιστοί – η γη στη γη και όλα γυρίζουν από όπου ήρθαν. Διότι όπως έλεγε κι ο Δημόκριτος, τίποτε δεν γεννιέται από το μηδέν και τίποτε δεν φθείρεται στο μηδέν. Σύγκριση των 4άρων στοιχείων γίνεται όταν ο δημιουργός κατασκευάζει ένα αγγείο – μια φόρμα, και διάκριση σταδιακά όταν ο αέρας και η φωτιά απομακρύνουν το νερό από το έργο, και όταν σβήσει το καμίνι φεύγει και η φωτιά και μένει η γή. Η στέρια γή και η μορφή. Και αφού το κεραμικό κάνει τον κύκλο του, τελειώσει τον σκοπό του, επιστρέφει κάποια στιγμή πίσω στην μάνα γή. Έλεγε ο Παύλος ο Σιδηρόπουλος πώς όταν το έργο φύγει από τα χέρια του δημιουργού αποκτά δική του οντότητα, δική του ταυτότητα και ακολουθάει τον δικό του δρόμο. Αυτή η διαρκής σύγκριση και διάκριση των στοιχείων του υλικού κόσμου, δίνει αριστουργήματα. Πρώτα αυτά της φύσης στο σύμπαν και έπειτα εκείνα του ανθρώπου του δημιουργού.
Τα πράγματα είναι φτιαγμένα από ύλη. Το περιβάλλον τους δίνει μορφή. Η μορφή είναι αυτό πού αντιλαμβάνεται ο παρατηρητής και έτσι κατανοεί το αντικείμενο που την έχει. Η μορφή αναγραμματισμένη είναι η φόρμα. Μορφή – Φόρμα.  Η φόρμα του γλυπτού, η φόρμα του αγγείου. Αυτή με την σειρά της είναι το αποτέλεσμα της φόρας του ζήλου για δημιουργία και φοράς-κίνησης που πλάθεται αυτή. Αυτή η φιγούρα. Αυτή η λήκυθος. Της φόρμας η μορφή ερεθίζει το οπτικό μας νεύρο και γεμίζει συναισθήματα το είναι μας. Έτσι οι διάφορες φόρμες εργαλεία μας για χρήση είτε συνοδοιπόροι μας για αίσθηση, ομορφαίνουν την ζωή μας.
 Η χρησιμότητα στην κεραμική, ήταν η αρχική αιτία κατασκευής αντικειμένων από πηλό. Σήμερα, αυτή η χρησιμότητα τους, όχι μόνο δεν λείπει, αλλά έχει απλωθεί και περισσότερο. Το εικαστικό μέρος, αφού πλάστηκαν τα πρώτα αντικείμενα, ακολούθησε καλύπτοντας έτσι την αισθητική ανάγκη του ανθρώπου για το όμορφο – το ωραίο – το καλλιτεχνικό. Ο συνδυασμός χρησιμότητας και αισθητικής είναι Τέχνη. Η τέχνη πρέπει να είναι στην καθημερινή μας ζωή και όχι μόνο σε γκαλερί, μουσεία και αποθήκες.

Γιατί ένα σιδερένιο ή ένα πλαστικό ?
Αντί ένα κεραμικό πού είναι και οικολογικό
Γιατί ένα απρόσωπο αδιάφορο δοχείο ?
Αντί ένα καλαίσθητο και όμορφο αγγείο
Ο άνθρωπος έχει ανάγκη την τέχνη στην ζωή του, γιατί χωρίς αυτήν, η καλλιέργεια της ψυχής είναι η μια ουτοπία.
Σύγχρονος του Πυθαγόρα ο Λάο Τσέ έλεγε : Πλάσε κανάτι από πηλό. Ο χώρος του ο κενός το κάνει χρήσιμο. Γι αυτό το λόγο, το ωφέλιμο είναι από αυτό που υπάρχει και το χρήσιμο από αυτό που λείπει. Η κεραμική αυτό το κάνει πράξη.
Η κεραμεική η αρχαιότερη όλων των τεχνών. Η τέχνη των τεσσάρων στοιχείων. Όταν ο άνθρωπος ανακάλυψε την φωτιά και τον  τροχό, τότε γεννήθηκε και η τέχνη των τεχνών. Στην Αθήνα, από αρχαιοτάτων χρόνων, η τέχνη αυτή είχε προστάτη. Ο ήρως Κέραμος, όπου ετησίως ετελούντο εορτές προς τιμήν του. Προφανώς και ο Κέραμος προερχόταν από το πρώτο γένος το χρυσό, παιδί και αυτό της Γής. Οι Αθηναίοι είχαν καταγωγή από τον Ήφαιστο και η Αττική λεγότανε Παλλάδα δηλώνοντας έτσι την παλαιότητα της. Ο ναός του Ηφαίστου βρίσκεται στο Θησείο. Άμεσα θα πρέπει να κοπούν ή να μεταφυτευτούν τα δενδρύλια που τον έχουν περικυκλώσει, γιατί με μία πυρκαγιά θα χαθεί αυτό το αιώνιο στολίδι για πάντα.
Η κεραμεική δεν σταματάει εκεί. Είναι ο βασικότερος αρωγός της ιστορίας μας, των εθίμων και των συμβόλων μας μέσα από τις παραστάσεις επάνω στα αγγεία. Εκατομμύρια στην κυριολεξία ελληνικά αγγεία που κοσμούν τα μουσεία όλου του κόσμου, και ακόμη περισσότερα … τις αποθήκες τους, μετέφεραν έως σήμερα την ιστορία και την παράδοση των αρχαίων χρόνων σχετικά με τους ανθρώπους και τα γεγονότα των εποχών εκείνων. Τα αρχαία ελληνικά αγγεία είναι τα αρχαιότερα «βιβλία» του κόσμου. Τέχνη – χρήση – κάλλος και ιστορία. Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, της αρμόζει μία θέση κάπου στην αγκαλιά της πολιτείας, για να βρεί και πάλι τον δρόμο της, νοιώθοντας έτσι πως ο Κέραμος δεν την εγκαταλείπει.
Μα εδώ μας λείπει η μέριμνα, μας λείπει κι η παιδεία
Κι αν όπως πάν’ και το τραβάν θα λείψουν και τα παιδία
Χωρίς παιδεία και παιδιά θα πέσουμε σ’ άλλα πεδία
Όπου το σκότος κυβερνάει και η παραπαιδεία

Εκεί, πού είναι όλα τα κακά μέσα σ’ ένα πιθάρι
 Όπου η Πανδώρα άνοιξε και βγήκε έξω ένα σμάρι
Ένα σμάρι μαύρα πουλιά τον κόσμο τυραννάνε
Κι η Ελπίδα μόνη της στο χείλος και ακόμη την ρωτάνε
Ο άλλος, ο μύθος των Δαναϊδων, μας λέει ο Ησίοδος στις Ηοίες, πώς όντας το Άργος άνυδρο ο Δαναός το έκανε ένυδρο. «Αργος άνυδρον εόν, Δαναός ποίησεν ένυδρον» Ο Δαναός ευγενής Βασιλέας της Πανόπολης στην Νειλώτιδα, σημερινή Αίγυπτο, είχε πολλές γνώσεις που δεν κατείχαν οι άνθρωποι της εποχής του. Βρίσκοντας τα σημεία που περνούσαν υπόγεια νερά κατασκεύασε μαγγανοπήγαδα για αρδευτική βασικά  χρήση. Τα μαγγανοπήγαδα της εποχής εκείνης φτιαχνόντουσαν με κιούπια δεμένα σε σχοινένιο ιμάντα με ξύλινες ή και δερμάτινες ενώσεις, και έτσι βουτάγαν στο νερό των πηγαδιών και το έφερναν στην επιφάνεια. Οι Δαναϊδες ήταν, κατά κάποιο τρόπο, οι εργοδηγοί των γεωτρήσεων και πηγαδιών και έτσι πρέπει να τους βγήκε το όνομα, αιτία από την χρήση.

 Κι οι Δαναϊδες κουβαλούν σταμνιά πάνω στον ώμο
Για να γεμίσουν πίθο απύθμενο μιάς και παραβήκαν νόμο
 Θέμα σοφό – συμβολικό του μόχθου του ανθρώπου
Που ατέρμων μπορεί να γίνεται του τρόπου επί τόπου
 Κι ο Ευρυσθεύς πάλι και αυτός, εκρύβη μέσα σ’ ένα πιθάρι
Τον Ερυμάνθιο κάπρο αντικρίζοντας που ζήτησε για χάρη

 Και ο Διογένης ο κυνικός έμενε μεσ’ ‘τον πίθο
Για να διδάξει τους πολλούς δημιουργώντας μύθο
Της φύσης την απλότητα, τα της ζωής λιτά
Όπου δεν έχει ανάγκη ο άνθρωπος από τα υλικά

Κι έτσι όταν ο Αλέξανδρος ο Μέγας τον ρωτούσε
Τι θέλει πώς και τι ζητά να του παραχωρούσε
 Τότε εκείνος μπρός το πιθάρι γερμένος – καθιστός
Του είπε «αποσκότισόν με» , και ο Αλέξανδρος βουβός.


                                                                                                                    Άγης Δάνος

http://enosi-keramiston-aggeioplaston.blogspot.gr/




Η Επιτροπή επιλογής απαρτιζόμενη από τους :

Κερασιώτη Μάρω (κεραμίστρια)
Λυμπεραίου  Χρυσάνθη (κεραμίστρια)
Πατσέλης Αλτίν (γλύπτη)


Και η Κριτική Επιτροπή απαρτιζόμενη από τους :

Αντωνίου Τέτα (γλύπτρια και κεραμίστρια )
Μπαχαρίου Χαρά (γλύπτρια και κεραμίστρια )
Ρόκο Κυριάκο (γλύπτη)
Σταυρινίδου Δήμητρα (κεραμίστρια)
Σχινά Αθηνά (κριτικό και ιστορικό τέχνης )



μετά από την λειτουργία τους στις 17 και 18 Σεπτεμβρίου αντίστοιχα, επέλεξαν  τις παρακάτω συμμετοχές και έδωσαν τα βραβεία και τους επαίνους
 για την 51η Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής.

Τα βραβεία είναι:        A΄) ΓΙΑΝΝΑΚΑ ΚΑΤΕΡΙΝΑ                                    ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ
                                         Β΄) ΠΑΛΓΙΜΕΖΗ ΟΛΓΑ                                          ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ
                                         Γ΄) ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥΛΗΣ ΒΥΡΩΝ                         ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ

Οι έπαινοι είναι:          A΄)  ΠΟΝΤΙΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ                      " ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΣΤΑΘΜΑ"
                                        Β΄ΧΩΡΑΦΑ ΘΕΟΔΩΡΑ           " Flowing form 1 " 2012 " Flowing form 2 " 2012
                                        Γ΄ΦΡΑΓΚΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ                     " FLAMENCO - CONFLICTING THOUGHTS - INVISIBLE TOUCH"

  


ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

ΑΓΓΕΛΟΥΔΗ ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ
ΑΡΚΟΥΛΑΚΗ ΛΟΥΚΙΑ
ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ΜΥΡΤΩ
ΖΩΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΑΡΩ
ΚΕΡΑΣΙΩΤΗ ΜΑΡΩ
ΚΟΣΜΑ ΙΩΣΗΦΙΝΑ
ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΛΑΖΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΜΑΝΟΛΑ ΜΙΡΕΝΑ
ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΚΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ
ΜΑΡΟΥΣΗ ΓΕΩΡΓΙΑ
ΜΕΡΤΖΑΝΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ
ΜΗΤΣΙΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ ΑΡΤΕΜΗ
ΜΟΡΦΗ ΘΕΟΔΩΡΑ
ΜΟΡΦΟΥΛΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΠΑΝΙΔΗΣ ΘΟΔΩΡΗΣ
ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ ΖΩΗ
ΠΑΠΑΙΩΑΝΝΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ
ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΗ ΑΣΠΑ
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
ΠΑΠΠΑ ΤΕΡΕΖΑ
ΠΟΛΙΤΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΠΡΕΣΣΑ ΜΠΕΤΤΥ
ΡΑΜΦΟΥ ΚΥΡΙΑΚΗ
ΤΑΡΚΑΣΗΣ ΚΩΣΤΑΣ
ΤΣΕΒΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
ΤΣΙΟΥΤΣΙΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ
ΤΣΙΠΑ ΜΑΡΙΑ
ΦΑΤΟΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ
HELEN MUDIE IOANNIDOU
MANE BILLY


Προκήρυξη διαγωνισμού:  51ης Πανελλήνιας Έκθεσης Κεραμικής



Η  Πανελλήνια Ένωση  Κεραμιστών  και Αγγειοπλαστών προκηρύσσει την 51η Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής .

Η 51η Πανελλήνια Έκθεση Κεραμικής θα λάβει χώρα
 από 18 Οκτωβρίου -9 Νοέμβριου 2013 στην Αίθουσα Τέχνης  Αλέξανδρος Γαρδέλης Κέντρο Ελληνικής Κεραμικής

 Λ. Κηφισίας ,207 στο Μαρούσι.

Οι συμμετέχοντες θα επιλέξουν να διαγωνιστούν σε μια  κατηγορία :

 Ελεύθερη Έκφραση


Τα έργα που θα συμμετέχουν στην έκθεση και οι δηλώσεις συμμετοχής  θα γίνονται δεκτά,
έως την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου  2013 στις 19:00,
στα γραφεία της Πανελλήνιας Ένωσης Κεραμιστών και Αγγειοπλαστών,
Λ. Κηφισίας 207 στο Μαρούσι .

Πληροφορίες για τον κανονισμό  και έντυπα συμμετοχής στο τηλέφωνο της ένωσης 2106144430,
στον ιστότοπό μας, και στη σελίδα του facebook.





Κηφισίας 207 Μαρούσι 15124 Τηλ: 210-6144430 Φαξ: 210-3251949
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.324515204265321.104023.313471095369732&type=1

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 51ης ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ


Η ΕΚΘΕΣΗ


1. Η έκθεση διοργανώνεται από την Π.Ε.Κ.Α. υπό την αιγίδα και  τη χορηγία του Δήμου Αμαρουσίου, και  με τη συνεργασία του Συνεταιρισμού Αγγειοπλαστών και Κεραμιστών Αμαρουσίου.

2. Στόχος της έκθεσης είναι η συσπείρωση των κεραμιστών και αγγειοπλαστών από όλη τη χώρα σε μια προσπάθεια δημιουργικής αναζήτησης, που να προωθεί τον πηλό σαν εκφραστικό μέσο. Μια αναζήτηση που να στηρίζεται στην παράδοση και παράλληλα να εξελίσσεται, χρησιμοποιώντας νέες τεχνικές και υλικά, σε μια πιο σύγχρονη πορεία, θέτοντας νέα εκφραστικά όρια για το υλικό. Δεν υπάρχουν προϋποθέσεις – περιορισμοί για τους συμμετέχοντες.

3.  Η έκθεση είναι ανοιχτή σε μεμονωμένους καλλιτέχνες ή ομάδες. Μπορούν να πάρουν μέρος Έλληνες κεραμίστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό ή αλλοδαποί νόμιμα εγκατεστημένοι στην Ελλάδα.

4. Για τη δημιουργία των έργων μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιαδήποτε τεχνική αρκεί η σύλληψη και η εκτέλεση να προάγει εκφραστικά, σαν όγκο ή επιφάνεια ,τον πηλό από την αιώνια σχέση του με την φωτιά. Επιπλέον ο πηλός όσο και τα χρώματα  πρέπει να είναι ψημένα και να αποτελούν το κυρίαρχο υλικό στη δομή του έργου χωρίς να αποκλείεται η συμπληρωματική χρήση άλλων υλικών ή μέσων.

5. Τα έργα πρέπει να μην έχουν εκτεθεί σε άλλους διαγωνισμούς, ούτε σε προηγούμενες εκθέσεις της ΠΕΚΑ  και να είναι πρωτότυπα.

6. Ο κάθε εκθέτης μπορεί να προτείνει μέχρι τρία έργα της ίδιας σειράς, ή μια σύνθεση αποτελούμενη από περισσότερα στοιχεία, αρκεί η όλη δομή της να μην  καταλαμβάνει πάνω από 2 τ.μ.

7. Στην Πανελλήνια Έκθεση υπάρχει μία κατηγορία  συμμετοχής.

 Ελεύθερη έκφραση
                  
8.  H 51η Πανελλήνια Έκθεση θα λειτουργήσει, στην αίθουσα τέχνης Αλέξανδρος Γαρδέλης στο Συνεταιρισμό Αγγειοπλαστών και Κεραμιστών Αμαρουσίου. (  Λ .Κηφισίας 207 Μαρούσι)


Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

9.   Για την συμμετοχή στην έκθεση είναι απαραίτητη η συμπλήρωση και υπογραφή της δήλωσης συμμετοχής. Η δήλωση  θα συνοδεύει τα έργα και  είναι απαραίτητο σε αυτή να υπάρχουν οι τίτλοι των έργων που συμμετέχουν, καθώς οι διαστάσεις και τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους . Έντυπα αιτήσεων θα σταλούν σε όλα τα σωματεία, συλλόγους, σχολές κ.λπ. από όπου και θα διατίθενται.
Ταυτόχρονα με το έργο και την δήλωση θα κατατίθεται cd με  βιογραφικό γραμμένο στα ελληνικά , στο γ΄ πρόσωπο, μονοτονικά και μέχρι 50 λέξεις, επίσης  μια φωτογραφία ( πορτραίτο) του δημιουργού και καλή φωτογραφία  του έργου με την οπτική γωνία που θα φωτογραφηθεί για να μπει στον κατάλογο.  Θα κατατίθεται επίσης το ποσό των 50 EURO σαν δικαίωμα συμμετοχής. Σε περίπτωση μη επιλογής το ποσό  της συμμετοχής δεν θα επιστρέφεται .

10. Η διοργάνωση διατηρεί το δικαίωμα χρησιμοποίησης των φωτογραφιών των έργων για σκοπούς διαφήμισης. Ο κάθε εκθέτης θα λάβει σαν προσφορά ένα κατάλογο της έκθεσης.

11. Τα έργα παραδίδονται στην έδρα της Έκθεσης  έως 15 Σεπτεμβρίου 2013 εργάσιμες μέρες και ώρες,  Κηφισίας 207 Μαρούσι. Τα έργα αποσυσκεύαζονται και στήνονται στο χώρο που θα τους οριστεί από τη ΠΕΚΑ παρουσία του μεταφέροντος και αν είναι χωρίς φθορές παραλαμβάνονται. Η ΠΕΚΑ δε φέρει ευθύνη για έργα που στέλνονται μέσω τρίτου.

12. Οι καλλιτέχνες υποχρεούνται να παραλάβουν τα έργα τους μετά το πέρας της έκθεσης και εντός διαστήματος 10 ημερών. Σε περίπτωση που το διάστημα αυτό περάσει η διοργάνωση θα απαιτήσει έξοδα αποθήκευσης, και σε περίπτωση που τα έργα δε ζητηθούν μέσα σε 40 ημέρες από το τέλος της έκθεσης θα θεωρηθούν «εγκαταλελειμμένα» και θα περιέλθουν στην κυριότητα του Δήμου Αμαρουσίου. Το ίδιο ισχύει και για τα έργα που δεν θα επιλεγούν  από την επιτροπή επιλογής . Στην περίπτωση αυτή το διάστημα θα ισχύσει από τον ημερομηνία των εργασιών  της.


Η ΠΑΡΑΛΑΒΗ


13. Τα έργα θα συνοδεύονται από νόμιμα παραστατικά και ο κάθε εκθέτης θα παίρνει απόδειξη παραλαβής από το διοργανωτή.


14. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες μπορούν να ασφαλίσουν τα έργα τους ιδιωτικά. Ο διοργανωτής δεν φέρει ευθύνη για ζημιές η φθορές που μπορούν να συμβούν , κατά την παράδοση και την παραλαβή των έργων καθώς και κατά την διάρκεια της έκθεσης .Τα έργα πρέπει να συνοδεύονται από στοιχεία στήριξης, ανάρτησης, τοποθέτησης, κ.λπ., εάν τούτο είναι απαραίτητο. Για να γίνουν δεκτά, τα έργα πρέπει να στηρίζονται καλά όπου κι αν εκτεθούν (κύβο, πάτωμα, κρέμασμα)

15. Υπεύθυνος για την παρουσίαση και  εγκατάσταση των έργων είναι ο διοργανωτής. Σε περίπτωση ιδιαιτερότητας της εγκατάστασης των έργων απαιτείται η παρουσία του δημιουργού, που μετά από καθοδήγηση του διοργανωτή θα αναλάβει ο ίδιος  το στήσιμό τους.

16. Έργα που φτάνουν μετά την καθορισμένη ημερομηνία δεν γίνονται δεκτά.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ  ΕΠΙΛΟΓΗΣ


17. Επιλογή των έργων που θα συμμετέχουν, γίνεται από τριμελή επιτροπή επιλογής (δύο κεραμίστες, ένας εικαστικός) διορισμένη από τoν διοργανωτή.

 

Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ


18. Η επιτροπή είναι πενταμελής και με την ακόλουθη σύνθεση: τρεις  κεραμίστες - αγγειοπλάστες, ένας μελετητής και ένας εικαστικός (επιλέγονται από το Δ.Σ. και την επιτροπή διοργάνωσης της Πανελλήνιας Έκθεσης Κεραμικής).

19. Τα αποτελέσματα της κρίσης – βράβευσης θα ανακοινωθούν αμέσως μετά τη λήξη των εργασιών της επιτροπής.

20. Οι αποφάσεις των επιτροπών είναι τελεσίδικες, δεν προσβάλλονται και δε θα γίνουν δεκτές αιτήσεις εξηγήσεων για την κρίση της.

21. Τα βραβεία που θα δοθούν   είναι:

      Τρία βραβεία και τρεις έπαινοι.

       Πρώτο βραβείο: 5.000 EURO                    Πρώτος έπαινος 
       Δεύτερο βραβείο:2.500 EURO.                  Δεύτερος έπαινος 
       Τρίτο βραβείο: 1500 EURO.                       Τρίτος έπαινος 


ΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΚΡΙΣΗΣ


22. Το έργο που θα συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη βαθμολογία ανά κατηγορία , παίρνει το πρώτο, βραβείο. Θα ακολουθήσουν ανάλογα το δεύτερο και τρίτο  και  τα 3 επόμενα,  κατά σειρά βαθμολογίας, παίρνουν και τους  αντίστοιχους επαίνους.

23. Το κάθε έργο έχει τη  χρηματική αξία που έχει ήδη δηλωθεί με τη συμμετοχή και είναι ανεξάρτητη από την αξία του εκάστοτε βραβείου.

24. Τα πρώτα  βραβεία περιέχονται  στον Αθλοθέτη και θ’ αποτελούν μέρος της συλλογής του Δήμου Αμαρουσίου για τη δημιουργία του μουσείου Κεραμικής Τέχνης. Αν κάποιος εκθέτης δε δέχεται τον όρο αυτό, μπορεί να συμμετάσχει στην έκθεση αλλά όχι στο διαγωνισμό. Η διευκρίνηση θα αναφέρεται στην δήλωση  συμμετοχής.

25. Όλα τα άρθρα του κανονισμού θεωρούνται ουσιώδη .


Μαρούσι 23/4/2013
Tο   Δ.Σ. της Π.Ε.Κ.Α


ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ


51η   ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΈΚΘΕΣΗ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΕΡΑΜΙΣΤΩΝ & ΑΓΓΕΙΟΠΛΑΣΤΩΝ  

Λ. ΚΗΦΙΣΙΑΣ 207-ΜΑΡΟΥΣΙ  ΤHΛ. 210-6144430


                                
ΑΥΞΩΝ ΑΡΙΘΜΟΣ ΔΗΛΩΣΗΣ…………(συμπληρώνεται από τη γραμματεία).

ΗΜΕΡ. ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ……………………………………………………………………………………………………………………
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ…………………………………………………………….……………………………………………
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ……………………………………………………………………………………………………………………
ΤΗΛ………………………………………………………………………………………………………………………………
Email ……………………………………………………………………………………………………………………………


Κατηγορία συμμετοχής

Ελεύθερη έκφραση

ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΟΥ -ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
…………………………………………………………………………..………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………
…………………………………………………………………………..………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………
………………………………………………………………………….………………………………………………………

ΤΙΜΗ   1)…………… …………………………………………………………………………………………………………

Το έργο συμμετέχει στον διαγωνισμό 
 ΝΑΙ       ΟΧΙ


ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Έχω ενημερωθεί πλήρως για τον κανονισμό συμμετοχής τον οποίο και αποδέχομαι πλήρως. Κατέθεσα 50 Ευρώ  ως έξοδα συμμετοχής. 

                                                                      Ο/Η  Δηλών / ούσα.
                                                ………………………………………………







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου